Week 10/11

5 mei 2019 - Wenen, Oostenrijk

De afgelopen twee weken zijn weer voorbij gevlogen. Wederom heb ik veel van Europa gezien en weinig school gehad. In de afgelopen 2 weken heb ik 2 halve dagen school gehad. Volgens mij zegt dat genoeg over hoe mijn minor in het buitenland is. Het is natuurlijk heerlijk om veel vrije tijd te hebben maar het wordt ook wel een beetje vervelend. Ik ben naar Wenen gekomen om het onderwijs hier te volgen en dat valt heel erg tegen. Bij de meeste vakken moet ik samenwerken met de Nederlanders en presentaties geven over Windesheim, Nederland of de gebruiken en tradities van Nederland. De overige Nederlanders hier zijn allemaal aardig, maar doordat ik veel met hun moet doen krijg ik het gevoel dat ik qua onderwijs net zo goed thuis had kunnen blijven. Het onderwijs stelt echt niks voor vergelijken met Windesheim. Thuis moet ik echt studeren en onderzoeken schrijven en dergelijke. Hier moet ik vooral presentaties geven waar ik 10 minuten mee bezig ben of iets in elkaar knutselen… Het is leuk! Maar ik ben iemand die liever concreet iets leert. We gebruiken ook geen boeken of literatuur ofzo. Het begint dus een beetje vervelend te worden dat ik niet echt iets leer. Ik leer natuurlijk wel heel veel over andere landen en culturen. En natuurlijk leer ik super veel over Oostenrijk, maar toch valt het een beetje tegen. Doordat ik zo weinig school heb ben ik veel met andere dingen bezig. Vorig weekend ben ik 3 dagen in Krakau geweest met een indrukwekkend bezoek naar Auschwitz. Dat was erg mooi en vooral indrukwekkend. Ik wilde al heel lang een bezoek brengen aan Auschwitz en het is iets waar ik heel erg mee bezig ben. Ik ben daarom ook heel blij dat ik het (eindelijk) bezocht heb. Aansluitend op dat zelfde onderwerp schrik ik steeds meer van het Geschiedenis onderwijs in Oostenrijk. Nederland is heel open over de geschiedenis van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. Er wordt verteld wat er gebeurd is. Of het nou goed of slecht is, het wordt verteld. Leerlingen moeten weten wat er gebeurd is, of we er nou trots op zijn of niet. In Oostenrijk denken ze daar heel anders over, ik vind dat best schokkend. Oostenrijk heeft de Tweede Wereldoorlog echt heel anders meegemaakt dan Nederland maar ik had niet verwacht dat het hier zo weggestopt werd. Een docent van mij vertelde ook dat Oostenrijk Hitler symbolisch aan Duitsland heeft gegeven. Met een toon van “Laat de mensen maar geloven dat Hitler Duits was en niet uit Oostenrijk kwam”. Toen hij dat zei keek ik een ander Nederlands meisje. Volgens mij dachten we hetzelfde “Die man is gek”. Heel veel wordt hier weg gelaten. Het valt trouwens sowieso op dat in boekhandels er amper Geschiedenis boeken zijn maar dit onderwerp valt wel heel erg op. Ik krijg de indruk van vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog tot na de val van de Muur er gewoon niks verteld wordt aan de nieuwe generaties. In musea en dergelijken wordt ook heel veel weggelaten vind ik. Er zijn sowieso geen hakenkruizen te vinden omdat die volledig verboden zijn in Oostenrijk. Toch is het land erg rechts en is er zeker sprake van antisemitisme in Oostenrijk. Toen ik hier nog niet zo lang was had ik meteen al door dat er veel extreem rechtse mensen zijn, en ook nog steeds veel antisemitisten. Ik vind het echt de moeite waard om te bespreken maar als je iemand vraagt naar waarom er niet over de oorlog wordt gesproken worden er allerlei smoesjes bedacht om naar een ander onderwerp te gaan. Naar mijn mening is dat zeker niet oke!! Het onderwijssysteem mag hier dan misschien wel beter zijn. Maar de kwaliteit van het onderwijs is hier zeker niet(!!!) beter dan in Nederland. Vorig weekend dus ik Krakau geweest, afgelopen weekend ben ik in Graz geweest. Wat trouwens ook een prachtige stad is! We hebben de grootste wapenopslag ter wereld bezocht wat toch wel heel erg gaaf was!! Het grootste pronkstuk, een bescherming voor een paard uit 1510 met een dagwaarde van 13 miljoen euro!! Ja!! 13 miljoen euro!! Verder zijn er afgelopen week nog wat vrienden geweest en komen er volgend weekend ook weer vrienden. Tussendoor doe ik leuke dingen en bezoek ik musea. (het weer zit niet echt mee ☹) Over twee weken ga ik naar Linz. Een paar dagen later ga ik alleen op reis! Een weekendje naar Salzburg. Ik heb er voor gekozen om alleen te gaan omdat het dan lekker rustig is haha. Dat weekend daarop naar Kroatië en Slovenië. Tussendoor nog een dagje naar Budapest, Hallstat, Concentratiekamp Mauthausen en wat kleinere steden. Kortom, nog heel wat te doen in de laatste 7 weken. De agenda staat vol!! De heimwee blijft een beetje stabiel. Ik vind het hier nog steeds geweldig en heb nu ook echt leuke dingen om naar uit te kijken. Maar ook lijkt het me weer heerlijk om over 2 maanden weer in mijn eigen ritme te leven. Ik mis het ritme vooral heel erg. De kleine dingen, zoals het werken op elke zondag mis ik heel erg of elke zaterdag met oma op pad. Ik heb niet echt heimwee naar iets specifieks, zoals naar mijn ouders, het huis, school of vrienden. Maar het totaalplaatje.

In ieder geval een dikke knuffel uit Oostenrijk!!

1. Mamma Meriam 😄:
    5 mei 2019
    Super, super, super! Wat een prachtige tijd Carolien. De tijd vliegt.....dus blijf genieten! 😘
  2. Jeanine:
    5 mei 2019
    Wat mooi verwoord weer Carolien en wat fijn dat je zoveel van Europa kan zien, Wenen ligt wat dat betreft natuurlijk super centraal. Het is ongekend hoe de tijd weer vliegt, volgende maand zjt het er al weer op! Ook al leer je dan momenteel niet veel op school, van dit reizen krijg je een rijke ervaring die je uit een boek nooit zou opdoen! Geniet hiervan met alles wat je hebt, voor je t weet mag je weer iedere zaterdag met oma op pad en iedere zondag keihard aan t werk! Heel veel plezier nog..😘
  3. Margreet:
    5 mei 2019
    Boeiend om je verhaal te lezen. Erg leuk. Jammer dat het onderwijs zo karig is. Maar alles met elkaar je hebt het wel naar je zin. Nog veel reisplezier de komende tijd. Liefs van ons
  4. Evalien:
    7 mei 2019
    Helaas zijn er 4 verhaaltjes van mij opgeslokt en verdwenen, wist ik maar hoe, als het me nu weer niet lukt moet ik wachten op iemand met meer verstand (kleinkind of (schoon )dochter ).geniet iedere keer zo van je stukjes en deze in de herdenkingstijd weet je ook heel mooi neer te zetten, ik heb net het boek gelezen :de baby's van Mauthausen, zo indrukwekkend, ja Oostenrijk gaat daar heel anders mee om maar wa
  5. Evalien:
    7 mei 2019
    Wat daar gebeurt is het is verschrikkelijk. Nou schoot het zomaar weg. Wat jij in deze maanden leert is wel meer als een jaar school, hoe kan je het allemaal onthouden. En bedankt dat ik mee mag lezen Veel plezier en liefs
  6. Sandra Smits:
    9 mei 2019
    Bijzonder hoe mensen met nare dingen omgaan. Maar er niet over praten lijkt mij geen goede opvoeding.
    Ik ben blij dat wij dan toch meer kunnen praten over leuke maar ook minder leuke dingen.
    Dit leer je in ieder geval en zie je nu ook met eigen ogen dat iedereen de oorlog anders beleefd.
    Nog paar weekjes meid en dan weer lekker kneuterig in je eigen omgeving.
    Je bent wel een topper dat je alleen dingen gaat ondernemen.
    Tot volgende x dikke knuf
  7. Siny bolmer:
    9 mei 2019
    Wat een verrassing om door jou meegenomen te worden op je reis. Je maakt steeds iets anders mee. Wat jammer dat het schoolsysteem en het leven in Oostenrijk niet aanspreekbaar zijn over de 2e wereldoorlog. Het is volgens mij een tekortkoming voor alle generaties in Oostenrijk. Ik denk dat het meer gebeurd in meerdere landen. Wat fijn dat je veel onderneemt in de vrije dagen. Gelijk heb je.